Uutiset Kisaraportti voimanoston nuorten EM-kilpailuista Englannista
Kisaraportti voimanoston nuorten EM-kilpailuista Englannista PDF Tulosta Sähköposti
13.06.2011 13:00

Voimanoston nuorten EM-kilpailut käytiin 7.-11.6.2011 Newcastlessä Englannissa. Matkaan lähdin tiistaina 7.6 Kuopion lentoasemalta. Lentoni menivät Helsingin ja Amsterdamin kautta Newcastleen. Newcastlen International lentokentältä oli kisajärjestäjän järjestämä taksi kyyti kisahotellille. Kisahotellina oli Hliday Inn hotelli Newcastlen laitakaupungilta.

Hotellilla odottelin vähän aikaa kahden muun suomalaisnostajan saapumista, jotka tulivat eri lennoilla. Heidän saavuttuaan lähdimme vielä kisapaikalle Newbegingiin katsomaan kisoja ja kannustamaan suomalaisia kun nostovuorossa olivat alle 18-vuotiaiden poikien 74 kg ja 84 kg sarjat.

Keskiviikko aamuna ennen aamupalaa vaaka näytti tasan 66 kiloa, joten painon kanssa ei ollut ongelmia ja tiedossa ei ollut nälkäpäivä. Keskiviikko päivä menikin kisapaikalla kisoja katsellessa ja omia metvurstiruisleipiä syödessä, sekä suomalaisia kannustaessa. Onneksi tuli omat ruisleivät matkaan kun hotellin aamupalallakaan ei ollut leipä vaihtoehtoina kun paahtoleipää ja paahtoleipää.

Torstai 9.6 olikin sitten minun kisapäivä. Ja sarjani oli M23 alle 66 kg. Aamulla vaaka näytti 65,4 kiloa, joten eikun aamupalalle ja aamupalaksi pekonia, ruisleipää ja kuppi kahvia. Sen jälkeen kisapaikalle, jossa katselimme hetken aikaa kisoja ennen varustetarkastusta ja punnitusta, joka alkoi kello12.00. Puntarilla painoni oli 65,4 kiloa.

Kisa alkoi hieman myöhässä kello 14.05. Aloitin jalkakyykyn onnistuneesti 215 kilosta. Toiseen nostoon oma ennätys 225 kg, ja hyväksytysti ylös. Ja viimeiseen kyykkkyyn alle 23-vuotiaiden SE raudat 232,5 kg, jotka tulivat myös hyväksytysti ylös ja oikeuttivat laji pronssiin.

Penkkipunnerruksen aloitin 140 kilosta, joka tuli kevyesti ylös. Toiseen 147,5 kg, joka sekin oli helppo nosto. Ja viimeisellä nostolla onnistuneeti omat ennätys raudat 152,5 kiloa ja laji hopeaa.

Penkkipunnerruksen jälkeen olin jaetulla kakkossijalla Ranskan Dimitri Didonin kanssa. Mutta tiesin hänet ennakkoon kovaksi vetäjäksi. Ja hänen maastanoston aloitus rautansa olikin 265 kiloa minun aloituksen ollessa 215 kg. Joten kilpailun hopeasta sai unohtaa ja sai rauhassa keskittyä tekemään kovaa yhteistulosta, kun eroa neljäntenä olevaan Iso-Britannian Steven Tyers:iinkin oli ensimmäisen maastanostokieroksen jälkeen turvalliset 47,5 kiloa. Niinpä toiseen nostoon päätettiin laittaa 222,5 kiloa, jolla tuli uusi alle 23-vuotiaden yhteistulos suomenennätys 607,5 kiloa. Ja viimeiseen nostoon lastautettiin maastanoston laji pronssiin vaadittavat 227,5 kg, jotka nousivat hyväksytysti ylös. Ja näin ollen lopulliseksi yhteistulokseksi tuli 612,5 kiloa ja EM pronssia.

Tavoitteena kisoista oli yhteistulos mitali ja jalkakyykyn ja yhteistuloksen suomen ennätykset. Joten kisa meni ihan odotusten ja tavotteiden mukaisesti. Yhdeksästä nostosta yhdeksän onnistui tuomari äänin 3-0, niin eipä se kisa enää paljon paremminkaan voisi mennä. Kaikissa lajeissa tuli oma ennätys ja yhteistulos ennätykseni parani 27,5 kiloa.

Kisan jälkeen kävimme hotellilla näyttämässä paikallisille ja venäläisille vähän saunomisen mallia. Paikalliset kärvistelivät alalauteilla kun me heitettiin vähän vettä kiukaalle ja kysyivät: ”teettekö te tätä ihan oikeesti joka päivä”.

Perjantaina kävimme vähän shoppailemassa paikallisessa ostoskeskuksessa. Ja lauantaina olikin sitten kotiin paluun aika.